Bag rattet
Hvis du er usikker på, hvordan føret egentlig er, kan det hjælpe at holde godt øje med, hvordan cyklister, fodgængere og andre biler – ikke mindst de forankørende – bevæger sig.
Hvis du kører i glat føre på almindelige dæk, så husk at bilen foran måske er på vinterdæk og dermed har kortere bremsestrækning, og hold ekstra god afstand.
Hvis du selv er på vinterdæk i glat føre, så tænk på, at bilen bagved måske ikke er og derfor ikke bremser så godt.
Forsøg at holde den på god afstand ved at træde let på bremsen, så bremselygterne advarer, før du begynder at bremse for alvor.
Undgå udskridning - kør blødt
Selv med det mest avancerede nye sikkerhedsudstyr er det stadig friktionen mellem dæk og vej, der afgør, hvor hurtigt man kan køre uden at komme galt af sted. Hastigheden skal stadig afpasses efter forholdene – og det følgende gælder grundlæggende såvel for biler med den nye teknik som for biler uden:
Risikoen for at skride ud på glat vej er størst i sving, under acceleration og under bremsning – også motorbremsning, især i lavt gear.
Styr derfor så blødt gennem sving – i den mest flade og jævne kurve – som trafik og vej- og oversigtsforhold tillader. Indled for eksempel et højresving yderst i venstre side af kørebanen, skær svinget inderst i højre side og afslut det ude i venstre side.
Bortset fra sving er risikoen for udskridning generelt størst under overhalingsmanøvrer, dels fordi de altid indebærer både drejning og acceleration, ofte samtidig, og dels fordi man er tilbøjelig til at accelerere – tilmed i et lavere gear – for at komme så hurtigt uden om den forankørende som muligt.
Så længe, det går lige ud med konstant hastighed i topgear i vindstille, kan man både med og uden elektronisk stabiltetskontrol eller antispin have held til at køre langt på meget glat vej med forholdsvis høj hastighed uden at komme i vanskeligheder, hvis vejen ikke hælder unormalt meget til siden.
Men selv på lige, vandret vej skal der ikke meget til pludselig at forstyrre bilens balance, når der er meget glat. Derfor skal man ikke blive overmodig, fordi det går godt.
Hvis man på lige vej opdager, at der er ekstremt glat, kan man ikke gøre noget bedre end at træde koblingen ud og lade hastigheden falde af sig selv. Det giver god mulighed for at komme ned på en sikker lav hastighed eller få bilen standset helt uden uheld.
I sving er det værre at blive overrasket af glat føre.